iBobor
V roku 2004 vznikla v Litve informatická súťaž Bebras - Informatický bobor. Úspešná súťaž sa odvtedy rozšírila do
ďalších európskych krajín.
V školskom roku 2011/2012 sa konala súťaž v 17 krajinách: Česko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Holandsko, Japonsko, Litva,
Lotyšsko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Rakúsko, Slovensko, Slovinsko, Švajčiarsko, Taliansko a Ukrajina.
Spolu vo všetkých krajinách sa do nej zapojilo 371 980 žiakov.
Hlavným cieľom súťaže je podporiť záujem o informačné a komunikačné technológie (IKT) u všetkých žiakov. Súťaž chce iniciovať
v deťoch využívanie IKT, posmeliť ich v intenzívnejšom a kreatívnejšom používaní moderných technológií pri učení sa.
Princíp súťaže
Princíp súťaže je podobný Matematickému klokanovi – žiaci majú v obmedzenom časovom limite vyriešiť pevne stanovené úlohy.
Na niektoré otázky žiaci odpovedajú, rovnako ako v Klokanovi, výberom zo štyroch vopred daných možností. Keďže samotná súťaž
Informatický bobor prebieha priamo pri počítačoch, je možné do nej zaraďovať aj úlohy, pri ktorých je riešenie dané interakciou
súťažiaceho a počítača. Príkladmi interaktívnych úloh sú zadania, v ktorých má súťažiaci poskladať obrazec z pentomín či nájsť
optimálny počet vlakových spojení. Interakcia žiaka s počítačom však rozširuje nielen možnosti riešenia, ale aj zadávania úloh.
Samotné zadanie dovolí súťažiacemu experimentovať, napr. so vstupmi neznámeho zariadenia, pozorovať jeho výstupy, skúmať, čo
zariadenie robí a následne označiť jednu z vopred daných možností.
Súťaže sa zúčastňujú jednotlivci, ale zastrešuje ju škola tým, že jeden z učiteľov pôsobí ako koordinátor súťaže.
Súťažné kategórie
Súťaž sa organizuje v troch kategóriách, ktoré sa v angličtine označujú ako Benjamins, Juniors a Seniors
a ktoré spolu zahŕňajú vekové rozpätie nášho osemročného gymnázia. Konkrétne vekové rozpätie pre jednotlivé kategórie je v
rôznych krajinách rôzne podľa špecifík školského systému.
Za smerodajný sa nepovažuje vek, ale trieda školy, ktorú súťažiaci navštevuje.
Stupne obtiažnosti
V každej vekovej kategórii nájdeme úlohy troch stupňov obtiažnosti, pričom počet úloh v jednotlivých stupňov
obtiažnosti je rovnaký.
Obtiažnosť úloh je nastavená tak, aby najľahšie vyriešili v danom časovom limite takmer všetci účastníci, ťažšie úlohy nie
všetci a najťažšie zvládnu v danom časovom limite len tí najlepší. Organizátori čerpajú úlohy zo spoločnej zbierky úloh, ale
môžu si vytvoriť aj svoje vlastné zadania. Niektoré úlohy sa pritom môžu použiť aj vo viacerých kategóriách, napríklad rovnaká
úloha sa použije ako najťažšia pre Benjamínov a ako ťažká v kategórii Juniorov.
Výsledky našej školy v školskom roku 2012/2013
V kategórii Juniori súťažilo 6 466 súťažiacich, plný počet bodov dosiahlo 11
Celkové poradie | Meno, priezvisko a trieda | Dosiahnutý výsledok | |
383. - 490. | Ľuboš Krnáč, sexta | 61,35 bodov | 94. percentil |
631. - 635. | Denis Demeter, sexta | 58,35 bodov | 90. percentil |
1153. - 1285. | Dávid Stredánsky, sexta | 52,02 bodov | 82. percentil |
V kategórii Seniori súťažilo 4 156 súťažiacich, plný počet bodov dosiahlo 39.
Celkové poradie | Meno, priezvisko a trieda | Dosiahnutý výsledok | |
88. - 148. | Marek Machava, 4.B | 73,34 bodov | 98. percentil |
209. - 260. | Lucia Zaušková, septima | 68,01 bodov | 95. percentil |
263. - 318. | Michal Paulenda, 4.A | 66,68 bodov | 94. percentil |
485. - 489. | Tomáš Vrško, oktáva | 61,68 bodov | 88. percentil |
652. - 708. | Richard Púpala, 3.B | 58,68 bodov | 84. percentil |
1064. - 1075. | Svätopluk Blažej, oktáva | 53,68 bodov | 74. percentil |
1080. - 1110. | Oskár Gazdík, 4.A | 53,35 bodov | 74. percentil |
1080. - 1110. | Juraj Riša, 3.A | 53,35 bodov | 74. percentil |
1140. - 1263. | Brian Janíček, 4.B | 52,02 bodov | 73. percentil |
1296. - 1412. | Peter Príbeli, oktáva | 50,69 bodov | 69. percentil |